Poznaj zasady kompleksowej i skutecznej ochrony przeciwsłonecznej

Poznaj zasady kompleksowej i skutecznej ochrony przeciwsłonecznej

Kiedy Twoja skóra wyczuwa szkodliwe promienie słoneczne UV, produkuje melaninę w celu zabezpieczenia się, a to zaś powoduje, że staje się ona ciemniejsza. Ale zaciemnienie skóry jest również oznaką uszkodzenia skóry. Jedynym sposobem uniknięcia ciemniejszego nasłonecznienia skóry jest ochrona przed promieniami ultrafioletowymi, które powodują opalanie, raka, przedwczesne starzenie się i zmarszczki. Istnieje wiele sposobów na to, by uniknąć tych przykrych skutków działania promieni UV. Warto się z nimi zapoznać.

  1. Chroń swoją skórę
     
    Używaj kremów z filtrem przeciwsłonecznym i kremów z filtrem UV, to pozwoli zabezpieczyć skórę przed opalaniem.
  • Poszukaj szerokiego spektrum ochrony przeciwsłonecznej chroniącej przed UVA i UVB, przy czym SPF powinno wynosić co najmniej 30. Żele przeciwsłoneczne są dobre dla owłosionych części ciała, takich jak skóra głowy.
  • Kremy nakładaj na 30 minut przed planowanym pobytem na świeżym powietrzu, szczególnie gdy miejsce jest mocno nasłonecznione.
  • Kremy z filtrem ochronnym nakładaj ponownie po każdej kąpieli wodnej, a także wtedy, gdy skóra narażona jest na silne pocenie lub co 2 h w normalnych warunkach.
     
    Stosuj filtry przeciwsłoneczne na często zapominane części ciała.
  • Ochrona przeciwsłoneczna działa tylko w miejscu aplikacji kremu, a zdarza się, że często zapominamy o smarowaniu takich części ciała jak: nos, uszy, skóra głowy, usta, powieki.
     
    Wykonuj makijaż z ochroną SPF.
  • Pod makijaż warto stosować kremy naturalne z ochroną przeciwsłoneczną lub olej z pestek malin, a także używać odpowiednich podkładów, które w swoim składzie mają naturalne filtry ochronne.

    Dla pełnej ochrony kremów z filtrem używaj codziennie przez cały okres wakacyjny. Również wtedy, gdy przebywasz w domu bądź jedziesz samochodem, gdyż promieniowanie UV przechodzi przez okna i szyby.
     
    Noś odzież ochronną.

  • Większość odzieży letniej nie zapewnia wymiernej ochrony przed słońcem, ale są takie ubrania, które są specjalnie zaprojektowane do ochrony przed słońcem. Mają one odpowiedni wskaźnik filtra UV.
  • Gdy to możliwe noś długie rękawy, długie spodnie i wysokie kołnierze, aby chronić najwięcej skóry.
  • W przypadku regularnych ubrań, które nie są oznaczone ochroną przed UV, ubrania z mocnym splotem zapewniają większą ochronę niż otwarte sploty.
     
    Chroń twarz.
  • Oprócz stosowania kremów, osłaniaj twarz kapeluszem. Najlepszy będzie taki z szerokim rondem, który ochroni oczy, nos, uszy i szyję. Słomiane kapelusze i te z otwartym splotem mogą przepuszczać promienie słoneczne, dlatego bezpieczniejsze będą te z cieniutkiego materiału
     
    Uważaj na odbite światło słoneczne.
  • Promienie słoneczne i promieniowanie UV odbijają się od wielu powierzchni. Trzeba uważać na promienie nie tylko te z nieba, a też te, które odbijają się od dołu, ponieważ mogą przyciemnić skórę.
  • Niektóre z najbardziej odbijających powierzchni to woda, śnieg, piasek i beton.

 

  1. Zapobiegaj opalaniu skóry poprzez odpowiednią dietę.
     
    Wybieraj pokarmy, które są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3.
  • Istnieje coraz więcej dowodów na to, że kwasy tłuszczowe wspomagają ochornę skóry przed słońcem.
  • Produkty bogate w kwasy omega-3 to między innymi: łosoś, halibut, oleje orzechowe, nasiona chia i konopii.
     
    Przyrządzaj potrawy bogate w likopen.
  • Likopen jest przeciwutleniaczem, który występuje głównie w czerwonych pokarmach, takich jak pomidory i papryka czerwona. Aby jednak osiągnąć największą ochronę przed słońcem przez likopen, ważne jest, aby gotować potrawy w niewielkiej ilości oleju.
  • Dobre źródła likopenu obejmują zatem: koncentrat pomidorowy, warzywne sosy makaronowe, pieczona czerwona papryka.
     
    Jedz gorzką czekoladę.
  • Kakao jest bogate w antyutleniacze, takie jak flawonoidy i katechiny, a ich spożywanie może pomóc skórze chronić się przed uszkodzeniem słońca. Aby uzyskać najwięcej korzyści z ciemnej czekolady, jedz około 2 ząbki dziennie.
  • Unikaj czekolady bogatej w mleko, ponieważ może to zakłócić zdolność organizmu do przyswojenia wszystkich przeciwutleniaczy.

 

  1. Unikaj nadmiernej ekspozycji słonecznej.
  2.  
    Zwracaj uwagę na wskaźnik UV.

  • Wskaźnik UV jest miarą siły słońca promieni UVA i UVB w danym dniu. Im wyższy wskaźnik, tym silniejsze jest słońce, a tym samym większa szansa na opalanie i uszkodzenie skóry.
  • Możesz sprawdzić współczynnik UV w Twoim regionie w lokalnych raportach pogodowych lub witrynach takich jak Sunburn Map i na stronie internetowej UV Index Światowej Organizacji Zdrowia.
  • Niski wskaźnik UV wynosi od 0 do 2, co wskazuje, że nie musisz martwić się o ochronę przed słońcem.
  • Umiarkowany wskaźnik UV wynosi od 3 do 7, co oznacza, że ochrona przed słońcem jest konieczna.
  • Wysoki wskaźnik UV wynosi 8 lub więcej, co oznacza, że należy zachować ostrożność, aby chronić siebie.
  • Bardzo wysoki wskaźnik UV wynosi 10 i więcej. Kiedy słońce jest tak silne, powinieneś być w domu, kiedy to tylko możliwe.
     
    Trzymaj się z daleka od słońca, gdy jest ono najsilniejsze.
  • Słońce jest najsilniejsze w godzinach od 10:00 do 16:00. Jeśli to możliwe, powinieneś pozostać w domu w tym czasie.
  • Aby uniknąć silnego słońca w godzinach jego szczytu, spróbuj zaplanować zajęcia na świeżym powietrzu i wycieczki na wczesny poranek lub późne popołudnie, zamiast w południe.
  • Nie zawsze można pozostać w pomieszczeniu, gdy promienie słoneczne są najbardziej intensywne, dlatego jeśli musisz wyjść, zastosuj środki ostrożności, aby chronić skórę. Jest to szczególnie ważne, gdy wskaźnik UV jest umiarkowany lub wysoki.
     
    Szukaj cienia.
  • Kiedy musisz przebywać na zewnątrz, pozostanie w cieniu jest jednym z najlepszych sposobów ochrony przed opalaniem skóry. Znalezienie cienia jest szczególnie ważne w przypadku dni wysokiego indeksu UV, a także w porze, kiedy słońce jest najsilniejsze czyli w środku dnia.
  • Dobrymi źródłami cienia są chociażby: wysokie drzewa z gęstymi liśćmi, budynki, konstrukcje dachowe takie jak altany i patio.
     
    Twórz własny cień.
  • Dobrze jest zawsze zabrać ze sobą normalny parasol, ponieważ może chronić Cię przed słońcem lub ewentualnym deszczem. Czarny parasol może zapewnić ochronę spf 50+, dlatego warto go użyć do tworzenia cienia dla siebie, gdy musisz być na słońcu.
  • Uważaj jednak,aby pod parasolem nadal nosić ochronę przeciwsłoneczną ( kremy,odzież ochronna), ponieważ promieniowanie UV będzie nadal odbijać się od wielu powierzchni wokół Ciebie. Im większy i głębszy parasol, tym lepiej ochroni przed odbiciem promieniowania UV.

 

Tych kilka prostych zasad pozwala na zabezpieczenie naszej skóry i całego organizmu przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym i promieniowaniem UV. Dodatkowo przypominam i zachęcam do picia hektolitrów:) wody w ciągu każdego dnia! Dla zdrowia i urody! :)